O programie
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Pierwsze kroki z drukiem 3D
28 września uczniowie na zajęciach koła informatycznego rozpakowali drukarkę 3D, ustawili ją w wyznaczonym dla niej miejscu i przygotowali do pracy.
5 października 2022 r. uczniowie zapoznali się z budową drukarki 3D, włączania, obsługą, manewrowania po zasobach drukarki i przygotowania do wydruku. Uczyli się jak zakładania i zmiany fi lamentu.
Pierwszy wydruk
Laboratoria przyszłości – 13 października 2022r. uczniowie pod nadzorem nauczycielki wykonali drukarką 3D pierwszy wydruk pokazowego elementu. Nauczyli się jak drukować z zasobów drukarki, z dysku przenośnego i poprzez przesłanie plik z komputera do drukarki. Obserwowali proces wydruku, następnie w odpowiednim momencie, wyjęli gotowy wydruk z drukarki zachowując zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas pracy drukarki. Nauczyli się też zdejmować wydruk z platformy roboczej. Nauka projektowania 3D
Laboratoria przyszłości – 16 X 2022r. uczniowie zapoznali się z budową okna programu do projektowania 3D – Tinkercad. Zaprojektowali breloczek ze swoim imieniem, który będzie wydrukowany na następnych zajęciach.
Laboratoria przyszłości- 18.11.2022 r. Rozwijamy kreatywność- budowanie z klocków korbo i programowanie robota. Nasz robot może być rycerzem, wróżką, smokiem lub czarodziejem.
Praca z aparatem fotograficznym- próba do akademii z okazji Święta Niepodległości
Praca z aparatem fotograficznym na lekcji techniki 24.11.22 w klasie 5b
Zajęcia z laboratorium przyszłości. Zabawa z klockami korbo. Klasa 3 b
1b ? i klocki korbo
Laboratoria Przyszłości – 30 listopada 2022r. uczennice klasy 7a na zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się zapoznały się z budową i instrukcją obsługi oraz nauczyły się obsługiwać długopis 3D. Uczyły się zakładać i usuwać filament. Przygodę z długopisem 3D rozpoczęły od prostych ćwiczeń na podstawowych kształtach
.
Drukarka 3D to narzędzie o szczególnym znaczeniu w edukacji, gdyż łączy przyjemne z pożytecznym – bawi i uczy.
Uczniowie klasy 8a zaprojektowali różne przedmioty w programie komputerowym, które następnie będą drukowane w drukarce 3D. Druk może trwać od kilku minut do kilku godzin, a nawet dni- wszystko zależy od rozmiarów przedmiotów, które chcemy wydrukować.
Jako jeden z pierwszych zaprojektowanych i wydrukowanych przedmiotów był brelok z symbolem klasy. Druk takiego breloka trwał prawie 2 godziny, ale warto było czekać na efekty pracy:)
Pojawiły się również ozdoby świąteczne, np. aniołek.
Zajęcia pobudzają niesamowitą wyobraźnię, a uczniowie uczą się praktycznych umiejętności i kreatywnego myślenia.#laboratoriaprzyszłości
Na kole chemicznym uczniowie klasy VIII A korzystali z okularów VR – wirtualnych gogli. Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia jaka jest budowa atomu, obejrzeli np. model atomu wapnia, model cząsteczki wody pokazujący protony, neutrony i elektrony,atom radu.
Każdy z modeli 3D może być trzymany, przekręcany i eksplorowany za pomocą ARCube, umożliwiając uczniom aktywne przejęcie kontroli nad każdym modelem i zapamiętanie ich budowy.
Po założeniu na głowę gogli VR uczniowie nie tylko otrzymują możliwość znalezienia się w miejscach niedostępnych, ale przede wszystkim znacznie skuteczniej zapamiętują przekazywane im treści.
Uczniowie klasy 8A w trakcie zajęć informatycznych zaprojektowali w programie tinkercad własne ozdoby walentynkowe 3D do wydruku.