Definicja, model i cele Szkoły Promującej Zdrowie
W Europie nie ma jednej uniwersalnej definicji Szkoły Promującej Zdrowie. Uznano, że każdy kraj powinien postrzegać Szkołę Promującą Zdrowie w kontekście własnego systemu edukacji, czynników kulturowych, społecznych i ekonomicznych, akceptując przyjęte podstawowe zasady i wartości takiej szkoły.
Definicję Szkoły Promującej Zdrowie przyjęto w Polsce w 2015 r. Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
1. Warunki dla tworzenia SzPZ.
2. Główne obszary działań.
3. Oczekiwane efekty.
Model stanowił podstawę do opracowania czterech standardów Szkoły Promującej Zdrowie – pierwszy odnosi się do najniższego poziomu modelu (warunki do tworzenia SzPZ), kolejne trzy do poziomu środkowego (główne kierunki działań). Nie jest możliwe określenie standardów dla poziomu górnego (oczekiwane efekty).
Jakie są główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie?
1. Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
2. Etos zdrowia w szkole.
3. Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?
Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej .Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
- kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
- zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
- umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
- zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
- włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
- wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
- włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
Standardy i koncepcja szkoły promującej zdrowie
Standardy Szkoły Promującej Zdrowie
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
Nowym, wprowadzonym do koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie w Polsce w 2016 r. elementem jest uwzględnienie w niej działań na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia nauczycieli i innych pracowników szkoły (administracji, obsługi, stołówki szkolnej). Włączenie promocji zdrowia pracowników do działań SzPZ jest specyficzną cechą takiej szkoły, elementem odróżniającym ją od innych szkół.
Promocja zdrowia jest niezwykle ważna w naszej szkole. Zdrowie to pojęcie holistyczne, w szkole skupiamy się na jego różnych aspektach: fizycznym psychicznym i duchowym. To wszelkiego rodzaju działania, również te związane z naszym środowiskiem, ekologią, ponieważ środowisko w jakim żyjemy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Zapraszamy do zaglądania do naszej galerii.
Zespół promocji zdrowia
Anna Maksimowicz- koordynator
Anna Charubin- przewodnicząca zespołu
Barbara Chojnowska
Beata Dąbrowska
Magdalena Gmaj
Mariusz Niedźwiedzki
Tomasz Kozioł
Michalina Marchelska
Magdalena Kuć- Wróblewska
Bożena Mieczkowska
Ewelina Nyczka
Ewelina Krupa
Agnieszka Knyżewska- szkolny psycholog
Magdalena Marchlewska- szkolny pedagog
Danuta Butrymowicz – pielęgniarka szkolna